Felhasználóbarát tartalom és
hatékony szerkezeti felépítés

 

Weboldalának látogatója két dolgot szeretne:
gyorsan
megkapni azt, amiért jött.

Előfordulhat, hogy technikailag is megfelelő egy weboldal, a tartalma is jól optimalizált és elegendő látogató érkezik rá, valahogy mégsem hozza a kívánt üzleti eredményt. Gyakran szembesülnek ezzel azok, akik fizetett, kattintásalapú webes hirdetéseket használnak (pl. Google Adwords, Facebook Ads): a hirdetés hatására a weboldalra érkező látogatók száma megugrik, de a vásárlások/megrendelések száma nem nő számottevően.

A nagy forgalom biztosítása után a következő lépés az eladás irányába egyrészt az, hogy az oldal megadja azt az információt, amire a látogatónak szüksége van, a másik pedig, hogy az érdeklődő meg is találja, amit keres.

Felhasználóbarát tartalom

A szöveg

  • arról szól, amire kíváncsiak vagyunk (például nem egy általános ismertetőt találunk, miközben egy konkrét terméket szeretnénk megvásárolni);
  • bőséges, benne van a lényeg, nem túl általános;
  • könnyen érthető, nincsenek benne helyesírási, stilisztikai hibák, nem automata fordítóprogrammal készült;
  • nem túlzottan tudományos, szakmai, bármilyen felhasználó számára érthető.

A képek

  • termékeladásnál duplán fontosak: a sok, jó minőségű, a keresett terméket hitelesen bemutató termékfotó növeli a vásárlási kedvet;
  • egyediek, valósak, nem százszor látott stockfotók.

Felhasználóbarát weboldalszerkezet

  • nem bonyolult az oldal felépítése, kevés lépcsőn keresztül érhető el a keresett tartalom;
  • minden oldalról elérhető az egész menüszerkezet;
  • a lényeges elemek a hajtás feletti tartalomban vannak;
  • az oldal reszponzív, mobiltelefonon is kellemes felhasználói élményt nyújt;
  • a betűk jól olvashatóak, a színek kontrasztosak, a háttérképen a szöveg könnyen olvasható;
  • felesleges intro, animációk, felugró ablakok nem zavarják az érdeklődőt;
  • nem túl kreatív az oldal szerkezete, a megszokott módon lehet navigálni;
  • a folyamatok (például a fizetés, űrlap kitöltése) kevés, könnyen áttekinthető lépésből állnak;
  • az oldal betöltődése gyors, ezért a látogató nem távozik (erről a Google-barát oldalon olvashat részletesebben).

8-10 másodpercünk van: marad vagy megy a látogató?

Ennyi idő alatt feltérképezi az oldalt, hogy erre van-e szüksége, hogy jó helyen jár-e, tetszik-e neki, amit lát. A kép ezt a folyamatot szemlélteti (a cikk itt olvasható):

0-3 másodperc: Mi ez?
+2 másodperc: Érdekel engem?
+5 másodperc: Jó lesz ez nekem?
+5 másodperc: Jól tettem, hogy maradtam?

És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy egyáltalán kivárta-e, hogy betöltődjön a tartalom! Felmérések szerint 25%-os lemorzsolódásra számíthatunk, ha nem töltődik be az oldal 3 másodperc alatt.

Ez azonban a weboldal technikai felépítésének kérdéskörébe tartozik, ott foglalkozunk vele részletesebben.

felhasználóbarát tartalom, oldalszerkezet: marad a látogató?

A hajtás feletti és alatti tartalom

További gyakori probléma, hogy nagyon fontos elemek a hajtás alatt találhatóak.

Mi az a hajtás?

Az a képzeletbeli vonal, amely elválasztja a lap tetején lévő, görgetés nélkül is látható részt a továbbiaktól.

A hajtás feletti tartalom pedig a görgetés nélkül elérhető tartalom egy adott oldal tetején. Alapelv, hogy az emberek nem görgetnek! A 8-10 másodpercbe nem sok fér bele, tehát a leglényegesebb elemeknek a legfelső, hajtás feletti részben kell megjelenni.

Természetesen, ha felkeltettük az érdeklődését, látogatónk továbbolvas és lejjebbgörget, de a fontos dolgok legyenek fent, szem előtt (akciós ár + „Megrendelem” gomb)!

A “nem görgetnek” alapelv kevésbé érvényes mobiltelefonon, hiszen annak olyan kicsi a képernyője, hogy nem lehet megúszni görgetés nélkül. Ez viszont még jobban ösztönöz arra, hogy a lényeget felülre rakjuk, hiszen az aljára csak a legkitartóbbak fognak eljutni.

Azt sem árt figyelembe venni, hogy a különböző felbontású és méretű eszközökön más és más a hajtás feletti tartalom. Nem árt a lehető legtöbbféle eszközön tesztelni a leendő oldalt – de ez persze a hozzáértő webfejlesztő dolga!

Hajtás feletti tartalom: monitorok, laptop
Hajtás feletti tartalom: mobil eszközök, laptopok, laptop

Felhasználói élmény

Összegezve: mindaz, amivel a látogató a weboldalon találkozik – kezdve az oldal betöldődési sebességétől – meghatározza a felhasználói élményt. Az a cél, hogy ez minél jobb legyen. A Google algoritmusa a maga technikai eszközeivel próbálja biztosítani, hogy a legjobb minőségű oldalak kerüljenek előre a találati listában, de ezen túl a felhasználóé lesz az utolsó szó.

 

Hogyan készítsünk felhasználóbarát, ütős tartalmat weboldalunkra?

Ha úgy érzi, nem boldogul, kérjen segítséget, foglaljon időpontot tanácsadásra ezen az oldalon!

Addig is íme néhány jótanács. A legfontosabb: gondolkodjon a látogató fejével! Mi az, amire rákeres a Google-ban?

Mi az a termék vagy szolgáltatás, amelyet keres, és az Ön oldalán megtalálható?

Milyen tulajdonságai vannak ennek a terméknek? Előnyök, hátrányok, fényképek minden oldalról!

A konkurenciához képest miért érdemes Önhöz fordulni? Nem csak az árversenyről szól a világ! Több vagy kiegészítő szolgáltatást nyújt? Ingyenes házhoz szállítást vállal? Nagyobb tapasztalata van a területen? Tovább tart nyitva?

Ezeket az előnyöket világosan fogalmazza meg! Természetesen nem szabad a versenytársat kritizálni (különösen név szerint), de kiemelni a saját előnyös tulajdonságainkat nagyon is kell! Hogyan tudja meg különben a látogató, hogy nálunk érdemes vásárolni? Hogyan tudjuk őt néhány másodperc alatt meggyőzni?

Ha felkeltettük az olvasó érdeklődését, tovább fog időzni az oldalunkon, és – ha a weboldal szerkezeti felépítése is felhasználóbarát – egyre nagyobb az esélye, hogy az üzlet megköttetik.

Felhasználói szándék – mesterséges inteligenciával kiegészítve

Az emberek arra keresnek rá, amit ők akarnak. Például nyomtatót bérelni. A cégek viszont nyomtatók bérbeadásával foglalkoznak. Ha a potenciális ügyfelek fejével gondolkodnak, és úgy tűnik, ebben az iparágban ez meg is valósult, például a „nyomtató bérlése” kifejezésre optimalizálják oldalukat.

A kép mutatja, hogy ez meg is valósult! Az első találati oldalon az összes, fizetett és ingyenes (organikus) találat között alig találkozunk a bérbeadás szóval, a bérléssel viszont annál többször.

Különösen figyelemre méltó ez az eredmény, ha látjuk, hogy a Google RankBrain mesterséges inteligenciája is beszállt a játékba.

„Nyomtató bérbeadása” kifejezésre kerestünk, az algoritmus viszont felismerte, hogy a szándékunk a bérlés, és ennek megfelelő találatokat adott ki.

Felhasználóbarát tartalom: felhasználói szándék

Felhasználóbarát szerkezeti felépítés

Ehhez a marketingesnek/webfejlesztőnek/online marketingesnek illik érteni. Honnan tudhatja a megbízó, hogy az illető ért hozzá? Hát ez nehéz ügy, legjobb, ha a referenciák meggyőzők.

Ha már kész a weboldal, de felmerül, hogy a struktúrája nem tökéletes, igénybe lehet venni különféle szoftvereket is. Ezekkel hasznos információkat gyűjthetünk felhasználóink viselkedéséről. Többfélével találkozhatunk: van szemmozgást követő, egérmozgást követő, és a legjobban elterjedt (és ingyenes!), a Google Analytics, amellyel a látogató weboldalunkon eltöltött idejét, az oldalak közötti navigációt, belépési és kilépési oldalát és még számos hasznos adatot szerezhetünk.

 

Összegzés

A felhasználóbarát tartalom és szerkezeti felépítés az egyik legnehezebb területe a weboldal összeállításának, de enélkül biztosan nem lesz jó a felhasználói élmény! Nagyon sok múlik rajta, és nem állnak rendelkezésre olyan könnyen számszerűsíthető adatok, mint amilyenekkel a technikai felépítésnél találkozhatunk. Így kifizetődik, ha képzett szakemberre bízza magát. Nekünk több, mint 15 éves tapasztalatunk van, egyeztessünk időpontot egy tanácsadásra!

Ha tetszett a cikk, és úgy gondolja, mások számára is hasznos lehet, ossza meg ismerőseivel az asztali gépen balra ←, mobil eszközökön lent ↓ található megosztásgombok segítségével! Köszönöm!

Lájkoljon/kövessen közösségi oldalainkon, hogy mindig értesüljön az új bejegyzésekről!

Kérjen ingyenes tanácsadást!

Kérjen ingyenes tanácsadást!

Pin It on Pinterest

Share This